Hergebruik, op korte termijn!
Hergebruik, op korte termijn!
U weet als geen ander hoe belangrijk het is dat u uw klanten van dienst kan blijven!
Door groei volstaat de omvang van uw huidige wagenpark niet om aan de vraag te voldoen? Schrikt een zwaardere investering in een nieuw voertuig u af? Heeft u nood aan een oplossing op korte termijn? Omni Trucks & Trailers kan u hierbij helpen.
​
Samen gaan wij met u opzoek naar de best mogelijke oplossing voor uw behoefte.
U kan bij ons terecht voor verschillende typen voertuigen zoals vrachtwagens, trekkers, opleggers of aanhangwagens.
U weet als geen ander hoe belangrijk het is dat u uw klanten van dienst kan blijven!
Door groei volstaat de omvang van uw huidige wagenpark niet om aan de vraag te voldoen? Schrikt een zwaardere investering in een nieuw voertuig u af? Heeft u nood aan een oplossing op korte termijn? Omni Trucks & Trailers kan u hierbij helpen.
​
Samen gaan wij met u opzoek naar de best mogelijke oplossing voor uw behoefte.
U kan bij ons terecht voor verschillende typen voertuigen zoals vrachtwagens, trekkers, opleggers of aanhangwagens.
Onze service omvat:
​
- Herstellingen
- Onderhoud/nazicht
- Keuringen
- Service op maat
- Wisselstukken
​
Meer info? Contacteer het nummer 00 000 00 00 en wij helpen u graag verder!
Onze service omvat:
​
- Herstellingen
- Onderhoud/nazicht
- Keuringen
- Service op maat
- Wisselstukken
​
Meer info? Contacteer het nummer 00 000 00 00 en wij helpen u graag verder!
Nieuws
Blijf op de hoogte
Tonnageverhoging voor vrachtverkeer in Vlaanderen
​
Vanaf 6 december 2021 mogen vrachtwagens op Vlaamse wegen, onder bepaalde omstandigheden, een maximale toegelaten massa (MTM) tot 50 ton hebben. Dat heeft de Vlaamse Regering op 22 oktober 2021 definitief goedgekeurd. Die verhoging leidt tot meer efficiëntie in transport en vermindert de impact op het verkeer en het milieu.
​
Om dergelijke massa te vervoeren, moet u als transporteur voldoen aan meerdere strenge voorwaarden. Die zijn noodzakelijk om de infrastructuur te beschermen en de verkeersveiligheid te garanderen.
​
Verplichte aanpassing van uw boorddocumenten vanaf 44 ton
De boorddocumenten van uw trekkend voertuig moeten als volgt aangepast worden. De documenten van de getrokken voertuigen hoeft u niet aan te passen. Door een software-aanpassing in Fastlane kunt u pas vanaf 16 december 2021 uw boorddocumenten laten aanpassen. In tussentijd kunt u wel al contact opnemen met een erkende technische dienst of erkende fabrikant.
Voor voertuigen met een individueel goedkeuringscertificaat (IGC)
-
Pas eerst uw MTMS (maximale toegelaten massa van de sleep) aan d.m.v. een volgende fasegoedkeuring. Die vraagt u aan via een erkende fabrikant of technische dienst.
-
Uw goedkeuringsnummer wordt gewijzigd.
-
Vervolgens kunt u uw inschrijvingsbewijs aanpassen via de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen.
-
Pas tot slot uw identificatieverslag door de technische keuring aan bij eerste of periodieke keuring (of technische herkeuring indien tussentijds).
​
Voor voertuigen met een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) zonder IGC
-
Pas het identificatieverslag door de technische keuring aan bij eerste of periodieke keuring (of technische herkeuring indien tussentijds).
-
Als de technisch toelaatbare maximummassa van uw voertuigcombinatie en/of de MTMS op het COC een lagere massa vermeldt, moet die voorafgaand aan de technische keuring worden aangepast via een volgende fasegoedkeuring. Die vraagt u aan via een erkende fabrikant of technische dienst. Daarna past u het inschrijvingsbewijs aan via de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV). Ten slotte moet u via de technische keuring het identificatieverslag aanpassen.
-
​
Aanvullende voorwaarden voor een voertuigcombinatie tussen 44 ton en 48 ton
U voldoet aan de regels zoals ze van toepassing zijn op voertuigcombinaties van 44 ton. Daarbovenop zijn extra regels van kracht:
-
Uw sleep bestaat uit een trekkend voertuig met 3 assen en een oplegger of aanhangwagen met 3 assen.
-
Alle assen van uw trekkend en getrokken voertuig zijn uitgerust met luchtvering of een veringssysteem dat als gelijkwaardig aan luchtvering wordt erkend.
-
De afstand tussen het midden van 2 achter elkaar geplaatste assen binnen hetzelfde voertuig of dezelfde combinatie bedraagt minstens 1,30 meter.
-
U gebruikt geen aanhangwagen met stijve dissel of een middenasaanhangwagen.
-
Uw trekkend en getrokken voertuig zijn uitgerust met een sensorvoorziening die u als bestuurder toelaat om de totale massa van elk voertuig, de sleep en de massa onder elk van de assen af te lezen.
-
Uw trekkend voertuig is uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC).
-
De datum van eerste indienststelling
-
is maximaal 8 jaar voor het getrokken voertuig.
-
is maximaal 5 jaar voor niet-emissievrije trekkende voertuigen.
-
is maximaal 8 jaar voor emissievrije trekkende voertuigen.
-
De som van de massa’s onder de assen van een oplegger mag in beladen toestand niet meer bedragen dan 25.000 kg.
-
De ‘brugformule’
-
De massa in beladen toestand van de sleep mag niet meer bedragen dan de volgende waarde in kilogram: 13.500 + 2.700 x de afstand, uitgedrukt in meters, tussen het middenpunt van de eerste as van het trekkend voertuig en het middenpunt van de achteras van het getrokken voertuig;
-
Als bestuurder van een sleep houdt u een minimale afstand van 15 meter van andere voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.
​
Aanvullende voorwaarden voor een voertuigcombinatie tot 50 ton
U houdt rekening met de bovenstaande voorwaarden voor een gewicht tussen 44 en 48 ton.
Vervolgens zijn verschillende combinaties tot 50 ton mogelijk:
-
Voertuigcombinaties met een trekkend voertuig dat door alternatieve, emissiearme brandstoffen (CNG/LNG) wordt aangedreven, mogen een massa van 48 ton + 1 ton hebben (= een verhoging van 48 ton met de extra massa die vereist is voor de alternatieve brandstoftechnologie)​​​.
-
Voertuigcombinaties met een trekkend emissievrij voertuig (waterstof/batterij-elektrisch) mogen een massa 48 ton + 2 ton hebben (= een verhoging van 48 ton met de extra massa die vereist is voor de emissievrije technologie).
-
Voertuigcombinaties mogen een massa van 48 ton + 0,5 ton hebben als:
-
het trekkend voertuig uitgerust is met een vertrager (= een verhoging van 48 ton met de massa van de vertrager).
-
het getrokken voertuig uitgerust is met speciale aanpassingen, met een versterkt chassis voor het gecombineerd vervoer weg-spoor (= een verhoging van 48 ton met de bijkomende massa’s die het gevolg zijn van speciale aanpassingen of van een versterkt chassis, zoals bepaald tijdens de goedkeuring van het voertuig, of achteraf).
-
​
Aandacht voor milieuvriendelijke voertuigen
Klassiek aangedreven voertuigen krijgen in de nieuwe wetgeving een maximale toegelaten massa (MTM) tot 48 ton. Voor milieuvriendelijke en emissievrije voertuigen is een tonnageverhoging tot maximaal 50 ton toegelaten. Dat komt omdat milieuvriendelijke technologie, zoals batterijen, voor extra gewicht zorgt.
​
Bevoegdheid van de gewesten
De toegestane afmetingen en massa’s voor vrachtwagens en zware aanhangwagens worden door Europa bepaald, maar de lidstaten mogen daarvan afwijken op hun grondgebied. In België is dat een bevoegdheid van de gewesten. Wallonië besliste al in 2018 om voertuigcombinaties tot 50 ton toe te laten. Ook in Nederland is dat al enige tijd het geval.
Geen LZV's
De tonnageverhoging staat los van het proefproject dat Vlaanderen voert rond Langere en Zwaarde Vrachtwagens (LZV’s).
​
(Bron: www.vlaanderen.be)